Susan Dahlbeck, Healthy Women

Samhällsentreprenörskap Sverige arbetar för att främja samhällsentreprenörskap och för att lyfta initiativ som skapar samhällsnytta och utvecklar innovativa idéer på våra gemensamma samhällsutmaningar. Vi uppmärksammar verksamheter och entreprenörer som med engagemang, kunskap och driv är Sveriges framtid inom hållbar utveckling och tillväxt. Denna vecka möter vi Susan Dahlbeck, grundare av Healthy Women, som förbättrar fysisk och psykisk hälsa hos unga tjejer.

Hur ser Healthy Women:s verksamhet ut? Vad är ert fokus och hur ser affärsmodellen ut?

Healthy Women är ett ideellt nätverk som jobbar för att förbättra tjejers fysiska och psykiska hälsa samt för att skapa ett jämställt samhälle genom regelbundna träningar och sociala sammankomster. Vi vänder oss idag främst till tjejer som deltar kostnadsfritt på grund av socioekonomiska faktorer och vi är därför finansierade av Allmänna Arvsfonden och har idag en affärsmodell som bygger på stöd av bidragsgivare. Vår ambition är dock att utveckla en affärsmodell där vi till största del inte är bidragsberoende och där vi når långsiktig hållbarhet.

Vilken samhällsnytta gör ni och vilken samhällsnytta vill ni göra över tid?

Healthy Women vill på sikt bli det nätverk som tjejer, främst i förorten, över hela Sverige vänder sig till för en förbättrad hälsa och livsstil. Vi vill expandera projektets skalbara metoder ut mot områden som har motsvarande behov för att tillsammans skapa ett mer jämställt Sverige med ökad livskvalitet för fler.

Healthy Women arbetar aktivt för Agenda 2030 för hållbar utveckling med fokus på att förändra:

Mål 3 – god hälsa och välbefinnande:

Genom att hålla regelbundna fysiska aktiviteter verkar Healthy Women för förortens unga tjejers välbefinnande genom att bidra till förbättring av deras fysiska samt psykiska hälsa, och på det sättet säkerställer att unga tjejer i förorten kan leva ett hälsosamt liv, och på sikt nå sin fulla potential och bidra till samhällets utveckling.

Mål 5 – jämställdhet:

Ökad jämställdhet inom idrott och miljöer som ska vara tillgängliga för alla genom att vi skapar fler platser där tjejer vågar ta plats och vara sig själva. Samt i alla aktiviteter stärker deras kunskap för egenmakt genom att hjälpa dem öka deras självförtroende och självkänsla, samt lära dem att bryta normer och alltid kämpa mot diskriminering av kvinnor.

Mål 11 – hållbara städer och samhällen:

Genom att skapa detta nätverk jobbar Healthy Women aktivt med att skapa en trygg fristad där unga kvinnor i förorten kan samlas och känna sig säkra samt inkluderade. Vidare bidrar Healthy Women till hållbarheten och utvecklingen av det svenska samhället genom att bidra till utvecklingen av förorter. Aktiviteterna bidrar på sikt till minskad segregation och utanförskap och ökad inkludering i samhället.

Healthy Women vill på sikt bli det nätverk som tjejer, främst i förorten, över hela Sverige vänder sig till för en förbättrad hälsa och livsstil.

Vilka är era existerande och potentiella kunder? Finns det andra kunder ni också skulle vilja nå?

Den primära målgruppen för Healthy Women är unga inaktiva tjejer i Järvaområdet, 13-30 år gamla. Sekundära målgruppen är tjejer som bor utanför Järva men som ändå vill delta i våra aktiviteter. Andra kunder vi vill nå är kunder ut mot näringslivet som delar våra värderingar i social hållbarhet. Detta för att utveckla vår modell och finna långsiktiga samarbetspartners som kan stödja vårt arbete och utveckla samarbeten tillsammans med oss. Här finns även en ambition att erbjuda våra expertkompetenser som friskvård ut mot företag som vill satsa på hälsa, träning och ett mer jämställt samhälle. Vi tänker oss även liknande satsningar riktad mot offentlig sektor där vi ser många synergier och värde i form av att spara samhällskostnader och skapa ett mer hållbart Sverige.

Intervju med Susan Dahlbeck, grundare av Healthy Women

Föregående
Föregående

Alarmisten varnar och kommer med förslag

Nästa
Nästa

Samhällsentreprenörer fast i överlevnadsläge