Samhällsentreprenörer fast i överlevnadsläge
Ashoka Nordics and Reach for Change har lanserat en unik kartläggning över utmaningar och hinder för samhällsentreprenörer i Sverige. 200 personer har deltagit i studien, varav 80 djupintervjuer har genomförts. Avsaknaden av långsiktigt finansiellt stöd för att bygga en stark kärnverksamhet är en av de främsta utmaningarna, som nära alla deltagare nämner i kartläggningen. Så många som 8 av 10 har inte möjlighet att utveckla sin verksamhet på ett hållbart sätt på grund av bristen av rätt investeringar.
Mycket av det som kommer upp i kartläggningen är inte nytt, men samtidigt är det en tillgång att vi nu har en helt unik bredd av röster, där vi ser mönster och vad vi som samhälle behöver prioritera. För mig blir det tydligt att en stark grund är helt avgörande för att samhällsentreprenörer ska kunna bygga hållbara verksamheter som skapar stor impact. Med det menar jag mer möjligheter till långsiktig finansiering, en marknad som är mogen för innovativa sociala lösningar och ett tillgängligt community. Detta ser vi är avgörande faktorer för att vi ska få ett mer hållbart samhälle och nå Agenda 2030.
84% av de som deltog i studien uppger att det främsta hindret för att utveckla sin verksamhet och nå en större samhällseffekt (impact) är bristen på pengar och investering. Den främsta utmaningen är att finansiera kärnfunktioner och daglig verksamhet samt ledarskaps- och teamutveckling. Bristen på finansiering leder till svårigheter att sätta långsiktiga strategier och visioner för framtiden.
Utöver avsaknaden av finansiella investeringar så är det ytterligare två primära utmaningar som framkommer i rapporten; tillgång till community och gränsöverskridande samarbeten. Merparten av deltagarna menar att det är svårt att få tillgång till communities, vilket är väsentligt för att få verktyg och kunskap till att kunna utveckla sin verksamhet. Vad gäller gränsöverskridande samarbeten så upplever många en ojämn maktbalans samt ett stort glapp mellan viljan till samarbete och investerad tid och budget. Emma Lindgren, Director Ashoka Nordics kommenterar:
”En av de trender som framkom i rapporten var kopplat till gränsöverskridande samarbeten och att alla pratar om det men få får det att hända på riktigt. Personligen tror jag att det beror på att det inte finns tillräckligt med goda exempel där ute att inspireras av och lära från.”
Kartläggningen är en del av initiativet ”Nordic Changemaker Map” där fyra stycken nordiska kartläggningar har genomförts i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Som en del av initiativet har även en sammanställning gjorts över samtliga nordiska länder. ”Nordic Changemaker Map” är finansierat av Postkodstiftelsen, Vinnova, Sitra och BMW Foundation. Totalt i Norden har 541 personer deltagit samt 17 nätverkspartners, däribland många aktörer från Samhällsentreprenörskap Sverige.
Datan från kartläggningen är open source och kommer erbjudas till intresserade forskare och universitet, och vi ser även fram emot att dela datan och resultaten med Samhällsentreprenörskap Sverige för att tillsammans stärka policyarbetet för fältet.
Den nordiska jämförelsen hittar du här och den svenska kartläggningen hittar du här.
Skrivet av Nicklas Wallberg, Sverigechef Reach for Change