Omvärdera bilden av entreprenörer: från pengar till verklig impact
När vi tänker på framgångsrika entreprenörer ser vi ofta bilden av en medelålders man som har tjänat en förmögenhet, byggt ett snabbt växande företag och hyllas för sitt driv och sin affärsskicklighet. Dessa porträtt fokuserar på pengar, rikedom, tillväxt och framgång mätt i monetära värderingar, ofta utan att fördjupa sig i de större frågorna om hur deras tillväxt påverkar samhället och miljön.
Men vad skulle hända om vi började värdera entreprenörer på ett annat sätt? Tänk om vi, istället för att idealisera de som bara tjänar mycket pengar på att kränga stora mängder billiga produkter, lyfte fram de som är engagerade i social och miljömässig nytta?
Problemet med traditionella entreprenörsporträtt
De flesta entreprenörsporträtt i media följer ett bekant mönster: den självgjorda individen som började med lite och nådde toppen genom envishet och beslutsamhet. Även om detta berättelsemönster är inspirerande, är det ofta endimensionellt. Fokus ligger vanligtvis på finansiell framgång – hur många miljoner eller miljarder de har tjänat, hur snabbt företaget har vuxit och de smarta strategier som använts för att navigera mot börsintroduktion eller uppköp. Vad som saknas är de mer meningsfulla frågorna: Varför gör de detta? Vilken typ av värld försöker de skapa? Vem/vilka/vad har betalat för denna snabba tillväxt?
Ofta undersöker dessa berättelser inte de miljömässiga konsekvenserna av att växa snabbt, de mänskliga kostnaderna för expansion eller hur arbetare behandlas i jakten på vinst. De ställer heller inte frågan om dessa entreprenörer känner ett ansvar att använda sina pengar till att göra gott för samhället eller minska den skada deras företag kan ha orsakat planeten.
Detta snäva fokus på rikedom och ”hustle”-kultur förstärker idén om att framgång definieras av ekonomisk vinst och att entreprenörer som tjänar stora pengar per automatik förtjänar beundran.
Ett nytt slags entreprenörsporträtt
När vi står inför globala utmaningar som klimatförändringar, ojämlikhet och social oro är det tydligt att vi måste omvärdera vad vi värderar i entreprenörskap. Vad skulle hända om vi hyllade entreprenörer som mäter framgång inte bara i pengar, utan i den positiva påverkan de skapar för människor och planeten?
Dessa entreprenörer finns såklart, men de överskuggas ofta av de traditionella berättelserna om rikedom och snabb affärstillväxt. Samhällsentreprenörerna arbetar för att hantera samhällsproblem som fattigdom, utbildning och hälsa, eller så tacklar de miljöutmaningar genom att fokusera på förnybar energi, minskning av avfall, cirkulära affärsmodeller eller utveckling av miljövänliga produkter.
Det är dessa berättelser som förtjänar mer uppmärksamhet – entreprenörer som drivs av ett syfte, som ställer svåra frågor om den värld de formar, och som tar ansvar för sin påverkan på planeten och samhället.
Styr narrativet mot verklig impact
För att förändra vår syn på entreprenörer måste vi sluta glorifiera rikedom och tillväxt och börja värdera verklig social och miljömässig påverkan. Det är dags att begära mer av våra entreprenöriella förebilder. Vi bör lyfta fram de som är engagerade i att minska sitt koldioxidavtryck, behandla sina anställda rättvist och använda sin framgång för att bidra till samhällets bästa.
Genom att röra oss bort från idealiseringen av finansiell framgång och tillväxt till varje pris, kan vi lyfta fram en ny generation entreprenörer som prioriterar syfte framför vinst och bidrar meningsfullt till att lösa världens största utmaningar. Det är dessa entreprenörer som världen behöver nu, och det är dessa berättelser vi bör berätta.
Vi gör detta här på vår plattform för att visa på olika typer av samhällsentreprenörer och belysa de sociala innovationer som redan finns och som skapar värde i vårt samhälle. Och vi vill visa fler. Så tipsa oss gärna om en favorit-entreprenör eller om en innovation eller verksamhet som bidrar till ett bättre samhälle!
Skrivet av Tove Nordström Pontén, verksamhetschef på SE Forum och projektledare för Samhällsentreprenörskap Sverige