Nilla Helgesson, Skyddsvärnet

Samhällsentreprenörskap Sverige arbetar för att främja samhällsentreprenörskap och för att lyfta initiativ som skapar samhällsnytta och utvecklar innovativa idéer på våra gemensamma samhällsutmaningar. Vi uppmärksammar verksamheter och entreprenörer som med engagemang, kunskap och driv är Sveriges framtid inom hållbar utveckling och tillväxt. Vi möter vi Nilla Helgesson, direktor och VD på Skyddsvärnet – anno 1910, som arbetar för att minska den sociala utslagningen i samhället.

Hur ser Skyddsvärnets verksamhet ut? Vad är ert fokus? Hur ser affärsmodellen ut?

Skyddsvärnet är en ideell förening som grundades 1910 och som arbetar för att minska den sociala utslagningen i samhället. Detta gör vi genom att arbeta med socialt rehabiliterings- och habiliteringsarbete.

Vi har idag verksamheter inom social omsorg, arbetsintegrering, och utbildning. Inom arbetsintegrering har vi sociala företag, framförallt secondhandbutiker. Inom social omsorg har vi verksamheter för barn, ungdomar och vuxna t ex jourhem, familjehem, trygghetsvärdar, uppsökare, stödboende, halvvägshus, träningslägenheter och skyddade boende. Vi har alltid varit innovativa och strävat efter att utveckla det sociala arbetet. Den första innovationen vi gjorde var att starta det som idag är frivården (öppna delen inom Kriminalvården), vi byggde under 30 år upp övervakning och personutredningar som senare regeringen beslutade att skulle vara något som kom alla till del och förstatligade hela verksamheten. Kriminalvården köpte sedan i ytterligare nästan 40 år tjänsten av Skyddsvärnet och därför kallade klienterna det att de gick till ”skyddet” när de gick till frivården. Nyare innovationer är t ex att vi som första organisation i Europa tog initiativ till och grundade en förening för och av ensamkommande barn, detta gjorde vi år 2010 och föreningen blev efter 4-5 år under vår uppbyggnad självständig (SEF Sveriges Ensamkommandes Förening). Vi tog år 2008 över en självhjälpsgrupp till Sverige (den första fysiska gruppen i hela Europa) från USA som är sekulär, tidigare fanns endast religiösa självhjälpsgrupper när det gällde missbruk (tex AA, NA, DAA) och i USA fanns sedan tidigare LifeRing, vilket vi fick licens/godkännande att införa i Sverige och vår leg psykolog fick godkännande att hålla i möte samt utbilda andra ledare över landet.

Skyddsvärnet saknar helt bidrag från stat och kommun, och saknar även insamlade medel/gåvor – vi lever på de tjänster vi kan sälja. För att få avtal lämnar vi anbud i olika upphandlingar, och två år i rad är vi den idéburna organisation som lämnar in flest anbud (källa: Upphandlingsmyndigheten).

Skyddsvärnet har ett tydligt fokus i att växa så att vi kan stödja fler personer som behöver våra insatser. Det överskott vi får återinvesteras helt i verksamheten och på detta sätt kan vi starta upp nya verksamheter och ta investeringskostnader av egna medel för att kunna stödja fler personer i utsatta situationer.

Vilken samhällsnytta gör ni? Vilken samhällsnytta vill ni göra över tid?

Skyddsvärnet stödjer ungdomar och vuxna som är i olika utsatta situationer och som behöver individuella insatser för att få ett fungerande liv. Detta gör att vi minskar den sociala utslagningen vilket i sin tur gör att det blir både individuella vinster, samhällsvinster och ekonomiska vinster genom tex minskade socialbidrag om personer kommer i arbete, minskade kostnader och lidande om personer slutar begå brott och slutar missbruka. Barn och ungdomar får vuxna förebilder och någon att prata med så de väljer att inte gå in i (mer) kriminalitet, missbruk eller annat destruktivt beteende.

Vi vill fortsätta göra både samhällsnytta och individnytta genom att kunna stödja ännu fler personer tillbaka till ett fungerande liv.

Vilka är era existerande och potentiella kunder? Finns det andra kunder ni också skulle vilja nå?

Våra kunder är kommuner (avtal med drygt 120 kommuner), Kriminalvården och Arbetsförmedlingen när det gäller tjänster inom social omsorg och arbetsintegrering. När det kommer till våra secondhandbutiker så är det privatpersoner som är våra kunder. Beroende på den kommande ändringen i lagstiftningen kring vem som har ansvar för personer med missbruksproblematik så kan det bli aktuellt med att vi även kommer få regioner (fd landsting) som kunder.

Vi önskar öka våra privatkunder till second hand-butikerna då vi även planerar för att öppna flera nya second hand-butiker de kommande åren.

Intervju med Nilla Helgesson, direktor och VD på Skyddsvärnet - anno 1910

Föregående
Föregående

Vem vill ge 100 miljoner till din idé?

Nästa
Nästa

Möt en samhällsentreprenör: Fatma Guettou, Watoto Arts