Möt en samhällsentreprenör: Fatma Guettou, Watoto Arts

Samhällsentreprenörskap Sverige arbetar för att främja samhällsentreprenörskap och för att lyfta initiativ som skapar samhällsnytta och utvecklar innovativa idéer på våra gemensamma samhällsutmaningar. Vi uppmärksammar verksamheter och entreprenörer som med engagemang, kunskap och driv är Sveriges framtid inom hållbar utveckling och tillväxt. Här möter vi Fatma Guettou från Watoto Arts som skapar förutsättningar för inkluderande lek för barn.

Hur ser er verksamhet ut? Vad är ert fokus? Hur ser affärsmodellen ut?

Idén till Watoto Arts kom av att se bristen på mångfald i leksaksbutikernas dockutbud. Vi är ett litet team i norra Stockholm som skapar dockor med varierande utseenden och former för att vi vill skapa förutsättningar för inkluderande lek där barnen får möjlighet att stärka sin självkänsla. Mångfald i leken är viktigt för att lägga grunden för förståelse och med hjälp av våra dockor blir barnens lek ett verktyg för normalisering av olika utseenden. Precis som varje barn är varje docka också unik! Hos oss kan man även beställa skräddarsydda look-alike dockfamiljer som ser ut precis som din familj.

Vilken samhällsnytta gör ni? Vilken samhällsnytta vill ni göra över tid?

Vi vill utmana samhällets normer och vår vision är att skapa en värld där alla barn känner sig inkluderade och får utvecklas, oberoende av hur vi ser ut och var vi bor. Vi fokuserar även på att erbjuda sysselsättning till utlandsfödda kvinnor som har varit exkluderade från arbetsmarknaden. Tillsammans skapar vi inkluderande dockor och utvecklar svenskan. Av rest-tygerna från docktillverkningen skapar vi örhängen, inget går till spillo!

Vilka är era existerande och potentiella kunder? Finns det andra kunder ni också skulle vilja nå?

Våra främsta kunder idag är privatkunder som köper dockor till sina barn. I framtiden planerar vi att skapa normkritiska dock-kit som kan användas för undervisning i skolor och förskolor. Vi ser även fram emot spännande samarbeten och att våra dockor finns hos flera fysiska butiker.

 

Intervju med Fatma Guettou från Watoto Arts

Föregående
Föregående

Nilla Helgesson, Skyddsvärnet

Nästa
Nästa

Valkampanjerna missar viktiga verktyg för samhällsförändring