Behov och utmaningar bland sociala företag i Sverige och EU
Hur kan vi stärka den sociala ekonomin i Sverige och EU? Hur kan vi skapa bättre förutsättningar för sociala företag att växa och bidra till samhällsnytta? Mötesplats Social Innovation, nationell kunskaps- och samverkansplattform för social innovation, delar här resultaten från European Social Enterprise Monitor, en rapport som kartlägger hinder och möjligheter för sociala företag i Sverige och Europa.
Kunskapen i Sverige om hur vi kan stärka den sociala ekonomin genom att skapa ett bättre klimat - ett bättre ekosystem - för företag som verkar för att skapa samhällsnytta, så kallade sociala företag, utvecklas sakta men säkert. Inte minst genom undersökningen European Social Enterprise Monitor (ESEM) som tittar på vilka hinder och utmaningar de sociala företagen inom Europa möter. Med denna kunskap tar vi fram en riktning för hur ekosystemet för hur sociala företag skulle kunna utvecklas så att samhällets kapacitet för att adressera samhällsutmaningar och förbättra människors livsvillkor stärks.
De steg som har tagits på regeringsnivå i Sverige för att främja den sociala ekonomin är bland annat att regeringen tillsatte en arbetsgrupp 1997 som utforskade vad den sociala ekonomin innebar för Sverige. Ungefär 20 år senare, 2018-2020, lanserades en nationell strategi för sociala företag och sociala innovationer som tyvärr inte förnyades. Förra året satsade regeringen 10 miljoner kronor på ett nationellt stöd för innovativa utfallsfokuserade arbetssätt och investeringsmodeller, såsom sociala utfallskontrakt.
Ett av resultaten från den svenska rapporten (en del av European Social Enterprise Monitor 2023-2024), som lanserades 24 oktober 2024, visar dock att många utav Sveriges sociala företag upplever det politiska stödet som svagt. De efterfrågar en ökad synlighet och medvetenhet för sociala företag, tillgång till finansiering och ekonomiskt stöd, följt av förespråkande för förändringar av policy och lagstiftning, vilket är i linje med tidigare kunskap inom fältet.
ESEM är den första europeiska undersökningen i sitt slag som sätter fokus på sociala företag. Den genomförs av Euclid Network och partners i europeiska länder för att få fram mer kunskap om behov och utmaningar för de europeiska sociala företagen. I Sverige leder Mötesplats Social Innovation arbetet och under 2023-2024 skedde detta samarbete med Ashoka Nordic, flera regionala Coompanion-kontor, Effektfullt, Fremia, Mikrofonden, NÄTVERKET, Partnerskapet för sociala innovationer (PSI), Reach for Change, Samhällsentreprenörskap Sverige och Skoopi. Läs mer här.
Enligt Euclid Network bidrog resultatet från den tidigare ESEM-kartläggningen 2020-2021 till EU:s arbete med antagandet av handlingsplanen för den sociala ekonomin. I november 2023 följde EU:s ministerråd upp detta med ett beslut om rekommendationer rörande den sociala ekonomin för alla medlemsstater. Detta innebär att Sverige senast november 2025 ska ha tagit fram strategier och redovisat vilka åtgärder som vidtagits eller som planeras att vidtas för att stärka den sociala ekonomin. Genom denna handlingsplan samt beslutade och genomförda åtgärder kan vi lära oss hur andra länder runtom i Europa gör för att stärka den sociala ekonomin och skapa bättre förutsättningar för sociala företag att växa och bidra till samhällsnytta.
Lanseringen utav 2023-2034 års samlade europeiska ESEM-rapport för 31 länder runtom i EU äger rum den 23 januari under ett sido-evenemang vid World Economic Forum:s årliga möte, kl 15:30-16:15 CET i Davos-Klosters, Schweiz. Det kommer vara möjligt att följa lanseringen online via Catalyst Now:s Youtube-kanal.
Skrivet av Gloria-Karin López, projektledare vid Mötesplats Social Innovation vid Malmö universitet som projektleder arbetet med European Social Enterprise Monitor i Sverige.